Sklep dla ceramików
Glina, szkliwa, piece, koła
ul. Kleczewska 52 Warszawa
www.ceramiq.pl/

Zamów szkliwa ceramiczne
Terracolor, Welte - szybka dostawa
Internetowy sklep dla ceramików
www.ceramiq.pl/Szkliwa

Piec do wypału ceramiki
poj. 15 - 150 l, holenderski "Keramikos"
sterowany elektronicznie ceny od 2599 zł
www.ceramiq.pl/Piece

Koło garncarskie Venco
Elektryczne, profesjonalne, ciche
za 6838 zł - dostawa 48h
www.ceramiq.pl/Kolo_venco

Rzeźby w formie stożków lub piramid

I chociaż sztuka Alicji wydaje się tak subtelna jak zasuszony liść, który kruszy się pod dotknięciem palców, to nie o kruchość tu jednak, nie o znikomość chodzi, lecz o delikatność i czułość zachowaną w ceramicznych formach i o siłę wyrażoną poprzez trwanie. Nawet wówczas gdy melancholia ustępuje żywiołom: gdy fale rozbijają się o brzeg, gdy deszcz żłobi wzgórza, wiatr szarga liśćmi - nawet wówczas w ceramice Schefferskiej fale w końcu przybierają łagodne formy, a kropelki deszczu delikatnie odciskają swój ślad na wzniesieniach." 15

Silne związki z naturą odnajdujemy w metaforycznej sztuce Marii Lachur. Autorka skupiona jest na intymnym przeżywaniu świata, jej prace mają jakiś nieuchwytny nastrój. Są to rzeźby przeważnie w formie stożków lub piramid najeżonych sterczynami. Symbolizują otaczający nas świat, piękny i tajemniczy, w którym akt stworzenia ilustruje odcisk dłoni na glinie. Powstają również prace będące miniaturami większych założeń, przedstawiające fragmenty architektury (realizacje Gabriela Palowskiego) lub sceny figuralne (Czesława Wiącka , Władysława Garnika, Anny Malickiej -Zamorskiej, Pauliny Pokorny-Zięby).Charakterystyczna narracyjność tych przedstawień nie jest pozbawiona dozy humoru i groteski, które chronią je przed banałem.

W inny, groźny świat przyszłości wprowadzają nas rzeźby Stanisława Wiącka przedstawiające ludzi roboty bez twarzy , złożone z rur, skrępowane pasami jakby za chwilę miały ulec rozpadowi. Bardzo interesująca jest twórczość Grażyny Płocicy, którą zainspirował temat naczynia jako formy od zarania związanej z ceramiką. Bada ona wzajemne relacje brył i płaszczyzn, dąży do stworzenia iluzji poprzez deformację kształtu. Precyzja wykonania każdego detalu i piękne szkliwa o wyszukanej kolorystyce świadczą o perfekcji warsztatowej tej artystki. Jej naczynia-rzeźby to przedstawienia pełne fantazji, często o charakterze surrealistycznym.

Trwająca do tej pory symbioza ceramiki z rzeźbą została zakłócona w ostatnim okresie, kiedy artyści odchodząc od obróbki tradycyjnych materiałów, zaczęli coraz mniejszą wagę przywiązywać do manualnych zdolności. Obiekty wykonane z tandetnych materiałów lub z przedmiotów gotowych, są nietrwałe i szybko ulegają zniszczeniu. W ceramice dobry warsztat oparty na wiedzy i umiejętnościach artysty, jest niesłychanie istotny, ponieważ to on jest autorem tworzywa, w którym będzie pracował. W tej dyscyplinie ważne jest nie tylko rzemieślnicze mistrzostwo, ale również irracjonalny sens kreacji, fascynacja tworzywem zrodzonym z ziemi i ognia. Przykładem takiej postawy może być happening Przemysława Lasaka "Przemyślenie twórcze- wrzesień 1991" podczas którego wspólnie ze studentami formował glinę i wypalał ją na otwartej przestrzeni, w zmieniających się warunkach atmosferycznych. Było to szczególne misterium poświęcone procesowi tworzenia.

poprzednia strona 23 z 77 następna strona

Skocz do strony: nr 1 , nr 2 , nr 3 , nr 4 , nr 5 , nr 6 , nr 7 , nr 8 , nr 9 , nr 10 , nr 11 , nr 12 , nr 13 , nr 14 , nr 15 , nr 16 , nr 17 , nr 18 , nr 19 , nr 20 , nr 21 , nr 22 , nr 23 , nr 24 , nr 25 , nr 26 , nr 27 , nr 28 ,