Sklep dla ceramików
Glina, szkliwa, piece, koła
ul. Kleczewska 52 Warszawa
www.ceramiq.pl/

Zamów szkliwa ceramiczne
Terracolor, Welte - szybka dostawa
Internetowy sklep dla ceramików
www.ceramiq.pl/Szkliwa

Piec do wypału ceramiki
poj. 15 - 150 l, holenderski "Keramikos"
sterowany elektronicznie ceny od 2599 zł
www.ceramiq.pl/Piece

Koło garncarskie Venco
Elektryczne, profesjonalne, ciche
za 6838 zł - dostawa 48h
www.ceramiq.pl/Kolo_venco

Ceramika - metafora i poezja

Prace Haliny Olech początkowo ujmująco proste wyróżniały się matowymi glazurami. Jej butle przypominały znakomite kreacje ceramiki japońskiej. Zdecydowanie odeszła od formowania swych prac na kole garncarskim. Zachowywała swoistą chropowatość faktury w swych ręcznie formowanych naczyniach lub nakładała grubo szkliwo w tonacji ciepłego kobaltu. W późniejszych jej pracach widać zainteresowania rzeźbiarskie, szczególnie w serii rozet wykonanych w głębokim reliefie na stonowanych szarosrebrzystych, z lekka opalizujących szkliwach redukcyjnych.

Wiele podobieństw można zauważyć w twórczości Ireny Lipskiej-Zworskiej.

Artystka wykazywała wspaniałe wyczucie proporcji i wyjątkowe zrozumienie dla dekoracyjnego charakteru większych form naczyniowych. W jej wazonach czy butlach odkrywamy reminiscencje architektury cerkiewnej. Prace te są wybitne w ceramice polskiej. Stosowała ona w swych pracach tradycyjną i dość mało popularną metodę zdobienia angobami. Tą różnorodność i wielostronność poszukiwań zachowała Lipska-Zworska do dziś. Tworzy nadal formy dekoracyjnych naczyń, ale i formy paranaczyniowe, niefunkcjonalne: reliefy inspirowane pejzażem (Zaorane pole) lubwprowadzające w płaszczyznę przestrzeń poprzez ażur (Jeziorko, Tarcze, Ptaki). Buduje też formy - rzeźby, zbudowane z rytmów płaszczyzn ażurowych lub pełnych, o kształtach lekko poruszonych, przenikach przez przestrzeń (Metamorfozy,Motyle) lub statycznych, trwających w przestrzeni (Kolumny, Góry, Góry lodowe). Ostatnio artystka tworzy też formy na bazie trawestacji kuli lub stożka, o neutralnych lub bardzo malarskich powierzchniach, będących formami dekoracyjnymi lub lampami, pokrytymi drobniutkimi otworami przez które wydobywają się cieniutkie smużki światła, rzucające niezwykłe refleksy na otoczenie. Przestrzeń i światło stają się więc -obok materiału ceramicznego - tworzywem tych dzieł. Irena Lipska-Zworska podkreśla, że jej dzieła są przede wszystkim hołdem dla natury. Nie odtwarzając konkretnie niczego, zawsze jednak zachowują związek z przyrodą starając się oddać jej istotę- rytm życia, ruchliwość, różnorodność, bogactwo. - poprzez rytmy form, analogie do kształtów, barwność, ale także i pewną naturalną dysharmonię. Obecna w jej dziełach metafora i poezja są nierozdzielnie związane z odczuwaniem przyrody.

poprzednia strona 4 z 77 następna strona

Skocz do strony: nr 1 , nr 2 , nr 3 , nr 4 , nr 5 , nr 6 , nr 7 , nr 8 , nr 9 , nr 10 , nr 11 , nr 12 , nr 13 , nr 14 , nr 15 , nr 16 , nr 17 , nr 18 , nr 19 , nr 20 , nr 21 , nr 22 , nr 23 , nr 24 , nr 25 , nr 26 , nr 27 , nr 28 ,