Sklep dla ceramików
Glina, szkliwa, piece, koła
ul. Kleczewska 52 Warszawa
www.ceramiq.pl/

Zamów szkliwa ceramiczne
Terracolor, Welte - szybka dostawa
Internetowy sklep dla ceramików
www.ceramiq.pl/Szkliwa

Piec do wypału ceramiki
poj. 15 - 150 l, holenderski "Keramikos"
sterowany elektronicznie ceny od 2599 zł
www.ceramiq.pl/Piece

Koło garncarskie Venco
Elektryczne, profesjonalne, ciche
za 6838 zł - dostawa 48h
www.ceramiq.pl/Kolo_venco

Glina: harmonijne połączenie sztuki i natury

"Najdalsze konsekwencje z nauk Julii Kotarbińskiej potrafiła wprowadzić Krystyna Cybińska, artystka wykazująca w swych formach naczyniowych zdumiewającą wręcz inwencję. Wybitny talent zwiastowały już jej wczesne, skromne w skali patery, czarki i wazony." Nawiązywała do tradycji ceramiki antycznej, jak i projektowała formy o surowych fakturach, urozmaiconych niekiedy zaciekami szkliwa. Stopniowo artystka zaczęła tworzyć formy większe, kształty coraz bardziej uproszczone, choć zachowujące harmonie i symetrię. W latach 60. i 70. powstały wysokie wazony "Słupy" z szamotowej gliny o wyraźniej porowatej fakturze, z akcentami smug barwnych na powierzchni oraz duże "Misy"o formie spłaszczonej z wgłębieniem w środku, w których regularność kształtu łączy się z pięknem szkliw dając efekty niemal malarskie. Mogą one istnieć w plenerze, są formami ogrodowymi, współgrającymi z przyrodą; doskonale też komponują się w zestawie na zasadzie harmonii kontrastów. Cybińska badała rzeźbiarskie możliwości tworzywa. Powstały poprzez te poszukiwania duże formy "Kamienne" z gliny szamotowej o naturalnej fakturze i kolorystyce. Układała je swobodnie w plenerze - na trawie, ziemi, wśród liści, stawały się harmonijnym połączenie sztuki i natury.

Całkowicie rzeźbiarskim cyklem są reliefy Pejzaże z lat 70. Materiałem do nich była glina z szamotem i szkliwo redukcyjne. Poprzez miękko kształtowane płaty gliny na lekko różnicowanej powierzchni tworzy nastrój nie odtwarza jednak rzeczywistości (Pejzaż zimowy, Pejzaż deszczowy, Pejzaż pochmurny). Efekt wspomagany jest barwą szkliwa, a także załamującym się światłem na powierzchniach. Światłość i regularność powtarzanych form, w zasadzie abstrakcyjnych, odgrywa też istotną rolę w kompozycjach reliefowych, powstałych w porcelanie, a także w dużych realizacjach przestrzennych, stanowiących rodzaj muru z lekko geometryzowanych form kamionkowych, które mogą być też eksponowane jako pojedyncze elementy na trawie czy ziemi w bardzo naturalnym układzie. W pracach z tworzywa kamionkowego i gliny szamotowej, zwłaszcza w formach dużych, podkreśla autorka grubą, szorstką, jakby "kamienną" fakturę, efekty zgrubień, kontrastów ciemnych jasnych plam barwnych, przywodzących na myśl formy natury. W porcelanie dostrzega dostrzega różnicę materiału: większą delikatność i podatność tworzywa na dotyk, na wzajemny kontakt form ze sobą w harmonii z matową bielą biskwitu. Natomiast z różnych gatunków glin formuje piękne i delikatne kształty naczyń.

poprzednia strona 6 z 77 następna strona

Skocz do strony: nr 1 , nr 2 , nr 3 , nr 4 , nr 5 , nr 6 , nr 7 , nr 8 , nr 9 , nr 10 , nr 11 , nr 12 , nr 13 , nr 14 , nr 15 , nr 16 , nr 17 , nr 18 , nr 19 , nr 20 , nr 21 , nr 22 , nr 23 , nr 24 , nr 25 , nr 26 , nr 27 , nr 28 ,