Sklep dla ceramików
Glina, szkliwa, piece, koła
ul. Kleczewska 52 Warszawa
www.ceramiq.pl/

Zamów szkliwa ceramiczne
Terracolor, Welte - szybka dostawa
Internetowy sklep dla ceramików
www.ceramiq.pl/Szkliwa

Piec do wypału ceramiki
poj. 15 - 150 l, holenderski "Keramikos"
sterowany elektronicznie ceny od 2599 zł
www.ceramiq.pl/Piece

Koło garncarskie Venco
Elektryczne, profesjonalne, ciche
za 6838 zł - dostawa 48h
www.ceramiq.pl/Kolo_venco

Spółdzielnia Ceramika Artystyczna

Kolejnym wybitnym artystą ceramikiem jest Bronisław Wolanin. Należał do grona najzdolniejszych uczniów Julii Kotarbińskiej. Po studiach ukończonych w 1962 wyjechał do Bolesławca, gdzie znalazł wspaniałe warunki do twórczej pracy. "Od 1954 r. pełnił funkcję kierownika artystycznego w spółdzielni "Ceramika Artystyczna". W ciągu tych lat potrafił jako projektant odcisnąć własne piętno na produkcji zakładu, którego wyroby znane są dzisiaj na całym świecie. Do początku lat 60. dominowały w produkcji bolesławieckiej formy naczyń o motywach i sposobach dekoracji nawiązujących do sztuki ludowej. Pojawiły się również projekty "nowoczesne"- naczynia o asymetrycznych kształtach kryte szkliwem zaciekowym. Na tym tle pierwsze formy Wolanina, w których nawiązał twórczo do starej kamionki bolesławieckiej, były propozycją oryginalną, nie liczącą się z panującą modą. W dekoracji zamiast malatur, wprowadził zdobienie powierzchni motywami stylizowanych postaci i roślin wykonanych przy pomocy wypukłych kropek i linii." W latach 70 zainspirowany wzornictwem skandynawskim, chciał uzyskać formy proste i funkcjonalne. Budował prostą formą walcem, kulą i wielobokiem. Używał harmonijnych jednobarwnych szkliw. Wprowadził również nowy w bolesławieckiej ceramice element dekoracyjny - krakelurę. Taka delikatna siatka spękań tworzy na gładkiej powierzchni graficzny wzór. Jego prace stale ewoluowały. Z chłodnej prostoty sięgnął ponownie do tradycji miejscowych. Poszerzył asortyment projektowanych form o bogate zestawy naczyń stołowych. Kształty ich stały się teraz bardziej masywne, proporcje cięższe a ścianki grubsze zgodnie z technologią tworzywa. "Dekoracyjne uszka, wydatne dziobki dzbanków czy guzowate uchwyty pokrywek są nie tylko funkcjonalne, ale również ozdobne. Artysta ograniczył gamę do kilku kolorów - kobaltu, brązu rzadziej stosowanej zieleni i czerwieni. Dekorację stanowią motywy "rybich łusek" różnej wielkości kropek, drobnych elementów roślinnych, które pokrywając całą powierzchnię naczyń tworzą wrażenie mieniącej się siatki. Dzięki temu formy nabrały pewnej lekkości i elegancji." Artysta bez wątpienia należy do grona projektantów, którzy potrafią wzornictwo przemysłowe podnieść do rangi sztuki. W swojej twórczości łączy trzy czynniki: formę, funkcję i technologię przez co jego prace są uznawana za doskonałe.

poprzednia strona 10 z 77 następna strona

Skocz do strony: nr 1 , nr 2 , nr 3 , nr 4 , nr 5 , nr 6 , nr 7 , nr 8 , nr 9 , nr 10 , nr 11 , nr 12 , nr 13 , nr 14 , nr 15 , nr 16 , nr 17 , nr 18 , nr 19 , nr 20 , nr 21 , nr 22 , nr 23 , nr 24 , nr 25 , nr 26 , nr 27 , nr 28 ,